Jesteś tutaj

Przygotowanie tekstu (wg WCAG)

Elementy strukturalne (m. in. nagłówki, listy, tabele, łącza, cytaty, indeksy górne lub dolne), należy oznaczać odpowiednimi, przeznaczonymi do tego celu znacznikami HTML.

Przykłady: 

  • jeśli chcemy wymienić kilka warunków przyjęcia na studia odpowiednie będzie zastosowanie listy
  • jeśli chcemy wyróżnić stylem fragment tekstu, żeby służył jako nagłówek, należy oznaczyć go jako nagłówek w edytorze. 

Jest to ważne, bo czytniki ekranu (używane na przykład przez osoby niewidome) nie przekazują użytkownikom informacji, jak dany element wygląda na stronie. Przekazują za to informację, jeśli element jest oznaczony semantycznie, np. „nagłówek poziom 1”, „lista z pięcioma / osiemdziesięcioma elementami”. 

Nagłówki należy stosować tylko tam, gdzie określają one strukturę tekstu, a nie w celu wprowadzania efektownych czcionek podkreślających treść. Powinny być wykorzystywane we właściwej kolejności, zgodnie ze standardem HTML 5. Jeśli posługujemy się edytorem, wybiera się je w następujący sposób:

Listy tworzymy za pomocą elementu listy w edytorze, a nie przez ręczne dopisywanie numerów, myślników czy punktorów. Czytniki informują o liczbie elementów w liście, dlatego nie powinno się również zostawiać pustych <li>.

Właściwie stosowane znaczniki semantyczne służą porządkowaniu treści. Pomagają przyswajać informacje i sprawnie nawigować po stronie. 

TEKSTY – stylowanie

Kolory powinny być tak dobierane, aby była zapewniona czytelność tekstu, więcej informacji w sekcji Kontrast Kolorystyczny.

Unikamy dłuższych bloków tekstu w kursywie lub WERSALIKAMI, bo przyswajanie treści jest utrudnione w tej formie. Podkreślenia są zarezerwowane dla linków, elementów klikalnych, unikamy podkreśleń tekstu.

Nie należy wprowadzać stylów, które usuwają wyróżnienie elementów na stanie focus (niedopuszczalne outline: none). Znacząco utrudnia / uniemożliwia to korzystanie z kursu przez osoby niekorzystające z myszki.

Jeśli chcemy by elementy wyświetlały się obok siebie, należy osiągnąć ten efekt przez ostylowanie. Niepoprawne jest stosowanie w tym celu tabeli. Tabela powinna być stosowana wtedy, kiedy rzeczywiście mamy do czynienia z danymi tabelarycznymi.

Unikamy justowania tekstu.

TEKSTY – odwołania do elementów

Tworząc treść kursu, nie należy nawiązywać do charakterystyk zmysłowych:

  • koloru, np. “Elementy w kolorze czerwonym to odpowiedzi niepoprawne”
  • kształtu, np. „Poprawną odpowiedź oznaczyliśmy kółkiem”
  • lokalizacji wizualnej, miejsca –  np. „Instrukcje znajdują się w prawej kolumnie”
  • dźwięku – np. „Dźwięk beep oznacza, że możesz kontynuować”